Etusivu > Koulutus, Tutkimus > Merkitykselliseen tietoon

Merkitykselliseen tietoon

Yhdessä tilaisuudessa prof. Vakkari totesi informaatiotutkimuksen tarkoituksen olevan facilitate access to meaningful information. Tämä oli minusta hyvin sanottu. Siitähän asiakirjahallinnan tutkimuksessakin on kysymys, mekanismit ”pääsylle” ja ehdot sille, mikä tekee informaatiosta ”merkityksellistä”, ovat  vain (ainakin joskus) osin toisenlaiset kuin yleensä informaatiosta puhuttaessa.

Uusi johdatus ja pääskykoekirja Ote informaatiosta. Johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan (toim. Sami Serola, BTJ Kustannus, Helsinki 2010) tuli juuri painosta ulos. Siinä Ilkka Mäkinen toteaa laajemmin jokseenkin saman:

”Informaatiotutkimus tarkastelee tiedon hankintatapoja ja tiedonkäyttöä eri tilanteissa sekä tiedon organisointia, välittämistä ja säilyttämistä. Sen tavoitteena on kehittää käsitteitä, menetelmiä ja järjestelmiä, joiden avulla tieto saadaan vaivattomasti sitä tarvitsevien ulottuville helposti omaksuttavassa muodossa.”

Sivumennen sanottuna Ilkka Mäkinen toteaa myös katsauksessaan informaatiotutkimuksen historiaan, että Yhteiskunnallisen korkeakoulun kirjasto-opin tavoitteena oli aikanaan pätevöittää ”tieteellisiinkin kirjastoihin, mutta niissä ei luotettu tähän koulutukseen. Tieteelliset kirjastot pitivät parempana itse kouluttaa virkailijansa. Tieteellisten kirjastojen virkatutkinto säilyi 1970-luvulle. Vielä kauemmin tosin on sinnitellyt Kansallisarkiston antama arkistotutkinto”.

Mainokset
Aiheet:Koulutus, Tutkimus
  1. Ei komnentteja
  1. Ei paluuviitteitä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: