Etusivu > Koulutus > Yhtä aikaa kaikkien kanssa

Yhtä aikaa kaikkien kanssa

Viikolla työelämän eri alojen edustajia oli laitoksella koolla keskustelemassa tulevasta opetussuunnitelmasta. Käytäväpuheissa puhuttiin myös asiakirjahallinnan yhdistämisestä muihin opetusalueisiin. Laitoksen opetus on siinä mielessä integroitua, että opiskelijat voivat valita myös tämän alueen kursseja vapaasti: ei ole olemassa tutkintoputkea, johon sisältyisi vain asiakirjahallintaa—tai putkea, johon asiakirjahallintaa itsestään selvästi ei sisältyisi. Ainakin perusopinnoissa joutuu perehtymään laaja-alaisesti kaikkeen.

Integrointi on kuitenkin siinä mielessä puutteellista, että asiakirjahallintaa käsitellään enimmäkseen sen omilla kursseilla, vieläpä jossain mielessä sangen perinteisesti. Jos ymmärrän oikein, toivottiin sitä, että jatkossa esim. tiedon organisointia käsiteltäisiin ensin yleisesti (”kirjastonäkökulmasta”) ja sitten samassa yhteydessä puhuttaisiin siitä, mitä organisointi tarkoittaa asiakirjatiedon kohdalla.

Ajatus on minusta hyvä, mutta mahdoton toteuttaa. Mitä kukaan ei ole tehnyt tai ajatellut ei voi opettaa. Jotta voisi opettaa tuolla tavalla esimerkiksi tiedon organisointia, opettajan pitäisi ensin syvällisesti perehtyä sekä asiakirjatiedon että muun informaation organisointiin ja sitten laatia siitä synteesi, jossa kaikki tarpeellinen on kohdallaan, vieläpä niin että opiskelija tulee samalla ajetuksi sisään asiakirjahallinnan ammattislangiin. Tämä olisi yhden osa-alueenkin kohdalla aikamoinen urakka. Kaikki osa-alueet ovat laajoja ja lisäksi opetuksen pitäisi perustua sekä uusimpaan tietoon että itse tehtyyn tutkimukseen. Asiakirjahallinnan riesa ja rikkaus on siinä, että siitä löytyy yhtymäkohtia aivan kaikkeen: tiedonhankinta, tiedonhaku, tietohallinto, tietojärjestelmät, informaatiokäytännöt, verkkopalvelut, hallinto, kulttuuri, informaatio-oikeus, käytettävyys, kansalaisten oikeudet, tutkimus jne. Niinpä alueen opettajana joutuu nostamaan kädet pystyyn ja toteamaan, ettei tällaiseen integrointiin elämä ja kapasiteetti riitä.

Yksi vaihtoehto olisi muiden erityisalueiden opettajien perehtyminen asiakirjahallintaan sen verran, että he voisivat integroida sen osaltaan omaan opetukseensa. Tämä on vain hivenen realistisempi vaihtoehto. Ulkopuolinen törmää heti vaikeasti avautuvaan ammattiterminologiaan, tutkimuksen vähäisyyteen ja paikallisiin eriytyiskuvioihin.

Niinpä ollaan tilanteessa, jossa kukin spesialisti puhuu lähinnä omasta erityisalastaan, minä kollegani kanssa asiakirjahallinnasta. Yksi sanoo A:n, toinen B:n. C:n sanominen jää opiskelijalle.

On aika jännittävä ajatus, että laitoksen valmistuvilla opiskelijoilla on laajemmat tiedot kuin yhdelläkään opettajistaan. Miettikääpä tätä!

Kategoriat:Koulutus
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: