Etusivu > Koulutus > Koulutuksessa on koordinoidun yhteistyön aika

Koulutuksessa on koordinoidun yhteistyön aika

Arkistolaitoksen ylempi arkistotutkinto on katoamassa historiaan. Tämä selkiyttää koulutuspalettia, koska ylempi koulutus on jatkossa vain yliopistojen ja korkeakoulujen vastuulla. Ylempi koulutus on jatkossakin väistämättä heterogeenista. Kukin yliopisto järjestää opetuksensa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Alan koulutusjärjestelmässä on silti pahoja kupruja. Se näkyy selvemmin nyt, kun ylempää arkistotutkintoa ei ole. Kouluttajia on paljon, mutta tarjonta ei muodosta kokonaisuutta. Montakin ongelmaa pistää silmään:

  1. Koulutusjärjestelmä tarjoaa vain harvoja selkeitä väyliä opiskelijan etenemiselle. Tähän asti sellainen on ollut arkistolaitoksella. Nyt se putki on poikki. Missä asiakirjahallinnon ja arkistotoimen perustutkinnon suorittanut voi jatkaa opiskelua?
  2. Koulutusten sijoittuminen eri tasoille ja alueille on epäselvää. Eri tehtävissä tarvitaan erilaista koulutusta. Alalla on eritasoisia tehtäviä, erilaisia toimintaympäristöjä ja painopistealueita. Mikään koulutus ei anna hyviä valmiuksia kaikkiin tehtäviin, kaikilla tasoilla, kaikissa toimintaympäristöissä.
  3. Alempi koulutus on yleensä tarkoitettu ammatissa jo toimiville. Mistä saa peruskoulutuksen alasta kiinnostunut, joilla ei vielä ole paikkaa työelämässä?

Meillä asiakirjahallinnan kurssit ovat nykyisin maisteriopinnoissa. Yliopisto on teoria- ja tutkimuspainotteinen laitos, minkä vuoksi opetus on aina ristiriidassa käytännön työn tarpeiden kanssa. Tämä on erityisen selvää, jos alaan erikoistunut alempi koulutusaste ja näkemys erilaisista tehtävätasoista puuttuvat koulutusjärjestelmästä. Silloin maisteriopinnoissa täytyy kattaa enemmän kuin siihen luontevasti kuuluu.

Ihannetilanteessa eri toimijoiden koulutukset muodostaisivat kokonaisuuden, jossa opiskelijalle olisi tarjolla kumuloituva opintopolku perusteista aina tutkijakoulutukseen saakka. Siihen pääseminen edellyttäisi kuitenkin eri toimijoiden välistä keskustelua. Tarvittaisiin yhteinen näkemys siitä, millaisiin ammatteihin alalla koulutetaan, millaisilla tavoitteilla kullakin opetustasolla toimitaan, ja millä muodollisilla ja muilla edellytyksillä ylempi taso voi rakentaa alemmalla annetulle pohjalle. Jos yliopistoihin tultaisiin aikaisempaa enemmän syventämään jo muualla hankittuja tietoja, alan ylimmät oppilaitokset voisivat enemmän myös profiloitua eri alueille: yksi esimerkiksi painottaa opetustaan tietohallintoon ja organisaatioiden toimintaan, toinen päätearkistoihin ja humanistiseen tutkimukseen, kolmas muistiorganisaatioiden yhteistyöhön, neljäs tietotekniikkaan.

Miten tähän voitaisiin päästä? Onko eri osapuolilla siihen edes halua?

Mainokset
Kategoriat:Koulutus
  1. Archivista
    tiistai 20.9.2011 15:09

    ”Mistä saa peruskoulutuksen alasta kiinnostunut, joilla ei vielä ole paikkaa työelämässä?”

    Tässäpä onkin hyvä kysymys, mutta ongelma ei ole mitenkään uusi. Miten sai peruskoulutuksen aiemminkaan alasta kiinnostunut, jolla ei ollut satoja euroja upotettavaksi alempaan arkistonhoitotutkintoon kuuluneeseen arkistonhoidon peruskurssiin? Nyt ainakin on tarjolla maisteriohjelmaa, joka selvästi ohjaa juuri näihin tehtäviin. Itse alalle pyrkiessäni pidin tätä isona ongelmana, mutta onneksi satuin opiskelemaan Tampereella, jossa informaatiotutkimuksessa oli tarjolla sivuaineopintoja, mikä on tarjonnut tarvitsemani peruskoulutuksen (35 ov). Arkistolaitoksen tutkintoja en ihan periaatteesta ole suorittanut vaikka joku työnantaja olisi siihen tarjonnut mahdollisuudenkin ja hyvin olen uralla edennyt ilman niitäkin.

    Sitä toivoisi, että yliopistojen täydennyskoulutuskeskukset tarttuisivat jatkokoulutuksen järjestämiseen niille, joilla on esim. alempi arkistotutkinto ja korkeakoulututkinto. Turussa ainakin on jo yritystä. Henkilökohtaisesti toivoisin TaY:ssakin paneuduttavan tähän kysymykseen, että tarjolla olisi ”teoreettisempaa” ja laajempaa jatkokoulutusta muutenkin kuin maisteriohjelmassa. Turun Brahean tällä hetkellä tarjoama opetus taitaa olla aika arkistolaitospainotteista ja olisi hyvä, jos alalla olisi tarjolla muutakin pyöriteltävää kuin KA:n visiot.

  2. tiistai 20.9.2011 18:33

    Olen kaikesta samaa mieltä. Koulutuksen laajentaminen täydennyskoulutukseen on periaatteessa kannatettava idea, resurssipula vain tahtoo tulla vastaan.

  3. Magister
    keskiviikko 21.9.2011 7:13

    Pitäisi myös keskustella siitä millaista täydennyskoulutusta työelämässä tarvitaan. Pelkkää teoriaa vai esim. tätä: http://www.mamk.fi/sahkoinen_ylempi

  4. Archivista
    keskiviikko 21.9.2011 12:04

    Käytännönläheiselle täydennyskoulutukselle olisi myös valtava tarve. Etenkin sellaiselle, jossa ei oleteta osallistujien olevan täysin noviiseja esim. termistön ja periaatteiden suhteen. Olen istunut KA:ssa teemapäivän jos toisenkin tulematta juuri hullua hurskaammaksi siitä, miten Arkistolaitoksen vaatimat ylevät periaatteet toteutetaan käytännössä virastotasolla, jossa muutosvastarinta jyllää ja asiakirjahallinto nähdään ikävänä byrokratiana ja esteenä ”oikeiden töiden” tekemiselle.

    Yliopistojen vahvuutena näen monipuolisuuden, (jota esim. Arkistolaitos ei pysty tarjoamaan), jolloin (täydennys)koulutus voi olla tarpeen mukaan poikkitieteellistä (arkistotiede/informaatiotutkimus, tietojenkäsittelytiede, hallintotiede, oikeustiede, taloustiede jne.) ja eri alojen asiantuntijuutta yhdistelevää. Koska jos jotain olen työelämässä havainnut, niin sen, että kaikkia edellä mainittuja opinkappaleita tarvitaan 🙂

  5. Nimetön
    keskiviikko 19.10.2011 20:33

    Olen juuri valmistumassa Turun yliopistosta Suomen historian oppiaineesta ja olen suorittanut ”arkistolinjalla” ylemmän arkistotutkinnon. Mielestäni tämä Turun arkisto-opetus on ollut onnistunutta, sillä historian opiskelijalle tarjoutuu linjan kautta mahdollisuus suuntautua opettajan pätevyyden hankkivien ohessa konkreettisesti jollekin alalle.

    Perustason opetuksen tarpeeseen tällainen linja ei tietenkään vastaa, mutta mielestäni Turun tarjoama ylempi arkisto-opetus on hyvinkin kehityskelpoinen toimintapa myös tulevaisuutta ajatellen.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: